pondelok 7. decembra 2009

lezenie v okolí Banskej Bystrice




"Nad Banskou Bystricí je noc 
a lidem, co pospíchaj spát 
vůní stromů voní dech..."






V súčasnej dobe neexistuje žiaden aktuálny sprievodca na skalky v okolí Banskej Bystrice. Vôbec prvý oficiálny súhrnný sprievodca po skalkách Slovenska, ktorým boli Dieškove Cvičné skaly na Slovensku z roku 1978, mal - čo do rozsahu oblastí na Slovensku - doposiaľ asi najväčší záber. Vzhľadom na svoj vek však už nie je práve aktuálny, stále ale patrí (aspoň pre mňa) na prvé miesto, pretože spracovaním a nákresmi je doslova nadčasový.
Ďalším sprievodcom boli (až o 13 rokov neskôr vydané!) Alanove Formánkove Slovenské skalky z roku 1991. Nepoznám presné pozadie vzniku tejto publikácie, ale podľa spracovania mi to prišlo ako na hromadiace sa žiadosti z pomaly rastúcich rád lezcov na kolene zbúchaná mini-publikácia. Týmto však nechcem zastierať jej význam, pretože na pár rokov sa stala vodítkom pre množstvo lezcov, a aj keď čo do počtu oblastí sa ani len zdaleka nechytala na "Diešku", mapovala výber v tej dobe asi najznámejších a najlezenejších oblastí v SR.
Posledným sprievodcom, čo sa lezeckej verejnosti predstavil oficiálnou cestou, boli z týchto troch publikácií asi najslávnejšie a najznámejšie Pauerove Slovenské skaly II. z roku 2002. Záberom aj spracovaním o poznanie poctivejšie ako "Formánek", no k "Dieškovi" to malo stále ďaleko. To však absolútne nevadilo, pretože spracovanie sledovalo trendy svetových sprievodcov a nákresy a informácie v tejto knihe boli viac než len dostačujúce. A keďže v tej dobe už lezeniu holdovalo výrazne viac nadšencov, ako v dobe vydania "Formánka", kniha sa veľmi rýchlo vytrácala z obchodov a asi rovnako rýchlo sa z nej stávala legendárna publikácia (ktorou, podľa mňa, stále je a navždy ostane). 
Z doteraz vydaných oficiálnych sprievodcov je to však všetko. A keďže "Pauera" už nedostať (okrem toho mapuje len zlomok toho, čo sa v okolí Banskej Bystrice nachádza) a "Dieška" oslávil tohto roku už 31. výročie od svojho vzniku, neexistuje v podstate žiaden zdroj, ktorý by komplexne mapoval všetky možnosti lezenia v okolí Banskej Bystrice. A toto bolo hlavným dôvodom, prečo som sa rozhodol, že sa pokúsim údaje o všetkých oblastiach v okolí môjho rodného mesta zozbierať a postupne zverejňovať aspoň na blogu, nech je k dispozícii tých informácií o možnostiach na lezecké vyžitie viac a do povedomia sa dostali aj ďalšie oblasti, ako len všetkým už dobre známy Jelenec... (samozrejme, všetka čest :}Rozmýšľal som aj knižnom vydaní, no k tomu mám v tejto dobe ešte ďalej, ako k prelezu svojej prvej 9+




Neviem sľúbiť, ako rýchlo sa tu budú jednotlivé oblasti objavovať (hlavne z dôvodu, že som momentálne na pár mesiacov mimo BB aj SR), ale pokúsim sa spraviť všetko, čo bude v mojich možnostiach (a tiež možnostiach internetu :}

Dovidenia nabudúce...

3 komentáre:

  1. Tacho, cucim... mate okolo BB hotovy raj, cumim, je tam toho fakt hodne! A to nemluvim o potencialu, ktery tam asi bude neskutecny...

    OdpovedaťOdstrániť
  2. heh, vďaka. Asi som mal pod tú mapku poznamenať, že nie všetko sú to také megaoblasti, ako Jelenec, no na druhú stranu veľkosť oblasti nerozhoduje o kráse jej prostredia a ciest v nej :}

    OdpovedaťOdstrániť
  3. nazdar objavil som toto uplne nahodu..super..a nevies mi neco povedat aj k tej harmaneckej jaskyni pocul som ze je to obrovske..ale ze tam nie je vela ciest..planuje sa to tam nejak rozrast?,

    OdpovedaťOdstrániť